Povratak na objave blog dash cam

Korištenje kamera u vozilu za snimanje prometa

Popularno nazvana dashcam (eng. dashboard camera), ova vrsta kamere sve je češći suputnik u vozilima diljem svijeta. Isplati li se njezina kupovina, teško je procijeniti unaprijed, jer ovisi o tome koliko će Vaš snimljeni materijal poslužiti kao dokaz u slučaju nezgode ili ćete upravo radi istoga tek imati probleme (GDPR).

Ali, pun je Internet takvih video zapisa?

Istina, ukoliko bismo pogledati prema različitim državama, mogli bismo izdvojiti čak i specijalizirane YouTube kanale koji objavljuju samo (ili većinom) video sadržaje nastale na njihovim prometnicama.

Polscy Kierowcy (Poljska)
Bratislavská cvokárenská dashcam (Slovačka)
Belgian Driving (Belgija)
MegaDrivingSchool (SAD i Kanada)
OnlyInRussia (Rusija)
Dash Cam Owners Australia (Australija)

Prethodno navedeni kanali su samo mali dio dostupnog sadržaja na YouTube-u, a gotovo svakodnevno nastaju novi video sadržaji kao i novi kanali koji pokušavaju na jednom mjestu prikazati aktualne zgode i nezgode sa svjetskih prometnica.

Osnovna ideja dashcam kamere …

… je imati uređaj koji cijelo vrijeme snima ono što je ispred Vas (odnosno Vašeg vozila), kako bi se nastala snimka mogla upotrijebiti kod spornih situacija (ili situacija kada nemate svjedoke). Minijaturizacija i napredak tehnologije učinili su svoje i nastale su specijalizirane kamere koje se mogu postaviti s unutrašnje strane vjetrobranskog stakla (ili negdje drugdje, ovisno o načinima pričvršćenja), koje (pre)više ne smetaju vozaču i njegovom vidnom polju te koje solidno rade u različitim vremenskim uvjetima, u ovisnosti o raspoloživom vanjskom svjetlu (dan i noć, kiša, snijeg, magla i sl.).

S vremenom su kamere postale sve opremljenije pa je danas takve dashcam uređaje moguće povezati sa OBDII priključkom Vašeg vozila kako bi pored video snimke koju snimaju, pohranjivale i parametre vozila (npr. okretni moment motora, je li kočnica pritisnuta, jesu li uključeni pokazivači smjera i sl.).

Tehnološki vrhunac je u novijim modelima automobila, poput aktualnog Tesla Model 3, koji posjeduje više kamera sa višestrukim funkcijama (uključujući i nadzor vozila kada je ono parkirano), a koje omogućavaju prikaz stanja vozila sa svih strana.

(Ne)legalno je koristiti dashcam kamere?

Ovo je zanimljiva problematika, slično kao i sa letenjem (odnosno snimanjem) korištenjem dronova, o čemu smo pisali ranije. Zakonska praksa različita je diljem svijeta, a kratki prikaz možete vidjeti na slici u nastavku.

dashcam viatech
Kratki pregled stanja u svijetu (slika preuzeta sa viatech.com)

Mi ćemo ukratko prikazati situaciju u Europi (prema javno dostupnim podacima u trenutku pisanja ovog članka):

  • Austrija – potpuna zabrana dashcam-ova u automobilu (neovisno o tome jesu li uključene te snimaju ili ne). Kazne su do 25.000 €
  • Belgija – dozvoljeno je imati i koristiti dashcam, ali su ograničene na osobnu upotrebu
  • Bosna i Hercegovina – nije zabranjeno imati i koristiti dashcam
  • Danska – nije zabranjeno imati i koristiti dashcam
  • Francuska – dozvoljeno je imati i koristiti dashcam, ali su ograničene na osobnu upotrebu. Sav snimljeni materijal isključivo se daje policiji
  • Luksemburg – dozvoljeno je imati dashcam, ali je zabranjeno snimati javni prostor. Predviđene su i zatvorske kazne za prekršitelje
  • Italija – nije zabranjeno imati i koristiti dashcam
  • Malta – nije zabranjeno imati i koristiti dashcam
  • Nizozemska – nije zabranjeno imati i koristiti dashcam
  • Njemačka – dozvoljeno je imati i koristiti dashcam, ali nije dozvoljeno dijeliti snimljeni sadržaj na Internetu ukoliko lica osoba i registarske oznake nisu zamagljeni
  • Norveška – dozvoljeno je imati i koristiti dashcam, ali mora biti postavljena na način koji ne zaklanja vozačev pogled izvan vozila
  • Portugal – potpuna zabrana
  • Srbija – nije zabranjeno imati i koristiti dashcam
  • Španjolska – nije zabranjeno imati i koristiti dashcam
  • Švedska – nije zabranjeno imati i koristiti dashcam
  • Švicarska – iako legalno, veoma restriktivno korištenje dashcam-ova. Ne smije se koristiti za zabavu ili za snimanje putovanja. Ostali sudionici u prometu moraju biti upoznati sa time da ih snimate. Zakonska regulativa zabranjuje snimanje ljudi, lokacija i vozila koja nemaju veze sa prometnom nezgodom
  • Velika Britanija – dozvoljeno je imati i koristiti dashcam. Nije dozvoljeni snimati zvuk bez obavještavanja putnika ili drugih vozača. Policija može zatražiti na uvid sve snimke na uređaju te Vas na temelju istih kazneno prijaviti (npr. ukoliko je na snimci dokaz da ste vozili brže od ograničenja brzine), nemate pravo odbiti takav zahtjev

Prvi dashcam snimak u povijesti?

Teško je sa 100% sigurnošću reći koji je to snimak – moguće da još postoje brojni neotkriveni materijali, u nekim privatnim arhivama ili su već nepovratno izgubljeni, no od poznatih snimaka, tu su prikaz vatrogasne intervencije iz 1926. godine, te izgledni prvi privatni dashcam snimak nastao 1960-tih (iako kamera nije eksplicitno postavljena na prednji kraj vozila). Treba podsjetiti da kamere nekad nisu bile jeftine ni lako dostupne privatnim korisnicima, zato su takvi snimci vrlo rijetki (a još rjeđe dostupni na Internetu).

A kakva je situacija u Hrvatskoj?

Za razliku od detektora radara (tzv. kobra) ili ometača takvih signala (eng. jammer), koji su zabranjeni Zakonom o sigurnosti prometa na cestama (Članak 283., NN 70/19) i za koje postoji predviđena kazna ukoliko ih policija otkrije u Vašem vozilu, a Vi ih odbijete ukloniti, kamere nisu eksplicitno zabranjene kao u nekim drugim državama.

Snimka nastala ovim putem teško će biti prihvaćena kao dokaz, jer nije “službena snimka”, a što je definirano kroz nekoliko zakonskih akata – tko i kada smije snimati, pod kojim uvjetima i sa kakvom opremom, da bi se tako nastala snimka mogla iskoristiti kao dokaz u nekom postupku. Tome treba dodati da u domaćoj sudskoj praksi postoje iznimke gdje je zbog određenih situacija “neslužbena video snimka” ipak bila prihvaćena kao dokaz na sudu.

Recimo da je Vaša dashcam kamera snimala ispred Vašeg vozila kada je ono bilo parkirano i ostavljeno van nadzora, te je “ulovila” neko vozilo sa vidljivom registarskom oznakom kako udara u Vaše vozilo i pri tome nastaje šteta, a to vozilo se udaljava (“nepoznati počinitelj”) – naše mišljenje je da bi se takav snimak trebao moći iskoristiti za prijavu štete prema osiguravateljskoj kući gdje je Vaše vozilo osigurano (ili barem da sami možete pronaći počinitelja, pa pokrenuti privatnu tužbu za nadoknadu nastale štete).

U Hrvatskoj je kao i u drugim EU članicama aktualan GDPR, odnosno cijeli set pravila za prikupljanjem, obradom i pohranom osobnih podataka. Za tvrtke koje koriste kamere na svojom flotnim vozilima to znači da voditelj obrade mora biti poznat, i takvo snimanje bi trebalo biti jasno istaknuto (npr. “ovo vozilo je opremljeno sustavom za video-nadzor prometa”). Za privatne osobe, ovo nije toliko precizno definirano, jer je snimanje javnog prostora dozvoljeno (npr. fotoaparatom, videokamerom, mobitelom i sl.), ali je problem gdje i kako nastale snimke završe, ukoliko niste dobili suglasnost istaknute osobe na snimci za njezinom javnom objavom.

hak kamera
Kako HAK (Hrvatski autoklub) može legalno objavljivati stanje na cestama u realnom vremenu? Obratite pozornost na zamagljenost tablica (korištenjem automatiziranog sustava) (slika preuzeta sa hak.hr)

Konkretno, ukoliko u Vašem vozilu imate dashcam kameru i sav materijal želite objavljivati na Internetu (npr. Facebook ili YouTube, kao i kanali s početka priče), ako su na snimci vidljivi datum i vrijeme, a niste zamaglili lica osoba i registarske oznake vozila, naše mišljenje je da se time otvara prostor za privatne tužbe osoba koje su se zatekle na Vašim snimcima koje ste podijelili sa svijetom, jer ste ih smjestili u prostor i vrijeme, iako se ne radi o njihovom ciljanom snimanju.

S druge strane, ukoliko ste takvim snimanjem uspjeli snimiti “zanimljivu” scenu, npr. neko kazneno djelo ili prometni prekršaj, zbog javnog interesa ili interesa službene istrage, vjerujemo da bi takve snimke, iako nastale neovlašteno, ipak bile iskorištene, jer nepobitno prikazuju neki sporni detalj (kako se kaže, “slika govori tisuću riječi”).

Vrste dashcam kamera

Bilo koja kamera, kada je postavljena na vaše vjetrobransko staklo (ili izvan/ispred njega), postaje “dashcam” kamera. Jedna od manje poznatih primjena akcijskih kamera je da se one upravo mogu iskoristiti kao dashcam kamere, pogotovo ukoliko imaju mogućnost bilježenja GPS podataka o brzini kretanja vozila i sl. (npr. Garmin Virb Ultra 30).

Specijalizirane dashcam kamere imaju specifične funkcionalnosti, koje su prilagođene upotrebi u vozilima (npr. da snimanje počne onog trenutka kada date kontakt u vozilu, a prestaje njegovim oduzimanjem ili da jedna kamera ima mogućnost povezivanja sa drugom kamerom kako bi se u isto vrijeme snimalo sa dva izvora – prednja/stražnja kamera), ali najvažnije je da su dobre dashcam kamere opremljene širokokutnom objektivom koji može uloviti što više onoga što se nalazi ispred/iza Vas (pri tome uzimajući u obzir da će nastala snimka biti neprirodna, razvučena) i podržavaju memorijske kartice velikog kapaciteta, kako biste mogli snimati i nekoliko dana/tjedana, ovisno o odabranim postavkama.

dashcams
Prikaz nekih modela dashcam kamera (slika preuzeta sa driving.co.uk)

Pored toga, nerijetko takve kamere imaju posebni gumb kojim trenutnu situaciju možete pohraniti na način koji onemogućava automatsko brisanje kada se kapacitet memorijske kartice “ispuca”, a sve više kamera dolazi sa eng. impact detection, odnosno funkcijom koja će ugrađenim akcelerometrom prepoznati naglo kočenje ili udarac Vašeg vozila, kako bi snimila/pohranila spornu situaciju, ukoliko snimanje već nije bilo uključeno.

Kamere dolaze u nekoliko oblika, ovisno želite li što bolju kvalitetu ili da je ona što je moguće manje upadljiva na Vašem vjetrobranskom staklu. Postoje 360° kamere, koje mogu snimati u oba smjera, a koje pri tome snimaju unutrašnjost vozila (Vas i putnike), ili kao što smo već spomenuli, kamere koje su dvokanalne, pri čemu je druga u pravilu postavljena na stražnje vjetrobransko staklo kako bi snimala ono što se događa iza Vašeg vozila.

Zaključak

Ova tehnologija je već neko vrijeme na tržištu, a kamere se već standardno ugrađuju u nova vozila već u samim tvornicama (doduše, zanima nas je li se Teslini modeli automobila posebno prilagođavaju za austrijsko i neka druga tržišta, gdje je na snazi zabrana takvog snimanja).

Važno je znati da snimka kojom samo želite zaštiti sebe u prometu može postati problem, ukoliko ju iskoristite na način koji je u sukobu za zakonskim propisima (iako je ovo jako rastezljiv pojam, mogućnost je više nego otvorena).

Za privatno korištenje ili eng. “piece of mind” vjerujemo da ovakve kamere kod nas ne bi trebale uzrokovati neželjene situacije (ukoliko se razumno koriste).

Facebook komentari