Povratak na objave ces2020

Što nam je CES2020 donio na području auto-moto industrije?

Najveći sajam potrošačke elektronike CES 2020 je mjesto na kojem se predstavljaju dostupne tehnologije, ali i one koje vjerojatno nikada neće postati dostupne na tržištu (no sigurno pokazuju smjer u kojem se tehnologija razvija). Ono što potencijalni kupac tamo može vidjeti graniči sa znanstvenom fantastikom, a to se ne odnosi samo na proizvode nego i na usluge. U ovoj objavi, fokus je na auto-moto industriju, odnosno tehnološke iskorake koji će zasigurno utjecati na blisku budućnost u kojoj ćemo se (i kako) voziti.

Biometrija

Realno, automobil koji je Mercedes-Benz predstavio na CES-u neće tako brzo (ako uopće) doći na tržište, jer za većinu predstavljenih inovacija (a ima ih poprilično) prvo treba promijeniti postojeće procedure i pravilnike za certificiranje sigurnosti vozila, tehničke preglede i sl. Ono što ovaj automobil pokazuje je primjena različitih biometrijskih sustava koji vrše interakciju sa korisnikom (vozačem – ako se takva uloga u ovom smislu može definirati) te obavljaju funkcije koje su do sada zahtijevale tipke, glas i druge fizičke i neposredne radnje.

Vrijedi istaknuti sustav detekcije Vašeg pulsa, ali i detekcije disanja. Ovo omogućava da vozač ne mora držati volan u ruci da bi time automobilu dao do znanja da je i dalje “prisutan”. Koliko je to dobro u praksi, tek se treba pokazati, ali ovakvi sustavi sigurno mogu pomoći u razvoju sustava sigurnog hitnog zaustavljanja u slučaju da vozač više nije u mogućnosti voziti (npr. u slučaju srčanog udara, postojeći sustavi neće na vrijeme to prepoznati, nego sa zakašnjenjem od nekoliko sekundi, ako ne i nekoliko desetaka sekundi).

Napredni sustavi zasigurno će koristiti nekoliko različitih senzora kako bi nadzirali koliko vozač prati stanje u prometu ispred sebe. Biometrija će pomoći i u personalizaciji automobila bez potrebe za dodatnim radnjama (npr. pritiska neke tipke) ili dodatnim uređajima (npr. svaki vozač ima svoj kodirani ključ), nego će automobil sam prepoznati vozača i putnike i automatski im prilagoditi npr. glasnoću zvuka, ambijentalnu rasvjetu, temperaturu grijanja i sl.

Sony se kao proizvođač automobila predstavio u velikom stilu

Sony je jedan od najvećih medijskih konglomerata na svijetu s godišnjim prihodom većim od 78,88 milijardi USD. Bave se proizvodnjom elektronike, informacijskih, komunikacijskih i video tehnologija i igraćih konzola čiji su proizvodi namijenjeni običnom korisniku ili profesionalnom tržištu. Nalaze se među 20 vodećih tvrtki na svijetu. CES je njihov “poligon” za predstavljanje svojih vizija za potrošačku elektroniku.

Godinama su prisutni u automobilskoj industriji sa svojim audio i ICE (in-car entertainment) rješenjima, a sada su predstavili automobil koji je naizgled spreman za tržište. Međutim, sami tvrde da ga tržište neće vidjeti. Radi se zapravo o demonstracijskoj platformi za njihov novi sustav Vision-S. On uključuje 33 povezana senzora unutar i izvan vozila, kao i izrazito kompleksan centralni infotainment sustav. Na ovom automobilu su prikazali čak 6 ekrana na središnjoj konzoli, a svi putnici moći će uživati u Sony 360 Reality Audio sustavu, bez obzira da li slušaju glazbu, gledaju (streamaju) film ili igraju igre.

Kada tvrtka poput Sony-a na ovaj način ulazi na tržište kojim dominiraju poznata automobilska imena, možete biti sigurni da rade na nečemu velikom i da će imati veliku utjecaj na cijelu industriju.

Pametne kacige

tali connected
Tali Connected pametna kaciga (slika preuzeta sa cnet.com)

Prošle godine opisali smo dio onoga što je na CES-u 2019 bilo predstavljeno za bikere, a i ove godine kacige su neizostavni sigurnosni proizvod. Izdvojili bismo francuski start-up i njihov koncept pametne kacige koji razvijaju proteklih 3 godine i očekuje se crowdfunding kampanja tijekom ove godine.

Kaciga pomaže vozačima (motociklistima), ali i drugim sudionicima u prometu, podizanjem vidljivosti u prometu (realno, pokazivači smjera na motociklima su veoma mali u odnosu na automobile). Kaciga na stražnjoj strani ima i poziciju i svjetlo za kočenje, što vozačima koji se nalaze iza motociklista jasnije daje do znanja njihove namjere. Pored navedenog, povezuje se sa aplikacijom na pametnom telefonu, kako bi se omogućile funkcije razgovora i slušanja glazbe, ali i navigacije te detekcije pada/nesreće i automatskog pozivanja hitne službe.

Kako bi se poboljšala vidljivost, vizir je fotokromatski, a od “pametnih” stvarčica, ističe se i kompatibilnost sa pomoćnicima Alexa, Siri i Google Assistant.

Jeftiniji LiDAR sustavi

velodyne velabit lidar
Velodyne Velabit LiDAR senzor (slika preuzeta sa velodynelidar.com)

LiDAR (eng. Light Detection and Ranging) je tehnologija koja omogućava mjerenje udaljenosti između uređaja i nekog predmeta korištenjem laserskih zraka. Ima široku primjenu, a od relativno nedavno ta tehnologija našla se i u najnaprednijim automobilima.

Većina stručnjaka u ovoj industriji smatra da je LiDAR idući korak prema budućnosti u kojoj će vozila biti samovozeća. LiDAR će biti sinkroniziran sa drugim senzorima, uključujući kamere, ultrazvučne senzore i radare, kako bi vozila budućnosti mogla “vidjeti” svijet oko sebe. Da bi došlo do masovne primjene, potrebno je spustiti cijenu takvih senzora da bi se njihova ugradnja isplatila, a cijena za krajnjeg kupca bila prihvatljiva.

Tvrtka Velodyne predstavila je svoj proizvod Velabit na ovogodišnjem CES-u. Nije samo proizvod maleni, takva je i njegova cijena – 100 USD za jedan senzor. Prošle godine, konkurent Luminar najavio je senzore po cijenama ispod 1.000 USD. Iako nisu identičnih karakteristika, ovaj pad cijene jasni je pokazatelj da se sa razvojem tehnologije cijena proizvodima (pogotovo onima za masovno tržište) smanjuje.

Iako smo još daleko od autonomije automobila razine 4, veliki iskoraci u razvoju tehnologije omogućiti će da ta budućnost postane sve bliža.

Automobili na solarni pogon

Lightyear One (slika preuzeta sa lightyear.one)

Integrirati solarne panele u krov nekog vozila nije od jučer, ali do danas, takvi napori su uglavnom bili sa minimalnim učinkom (pogonili su klima uređaj dok je vozilo ugašeno i sl.). Od trenutno dostupnih automobila koji imaju ovu “foru”, tu su Toyota Prius i Karma Revero. No, s obzirom na napretke u učinkovitosti solarnih ćelija, izgledno je da će u dogledno vrijeme i mali solarni paneli moći davati puno više struje nego što je to sada slučaj.

Nije za očekivati kako će već iduća generacija automobila biti 100% solarna, ali će ta tehnologija biti sve prisutnija u automobilima, kao dopuna osnovnom pogonskom sustavu. Nadolazeća Hyundai Sonata u svojoj hibridnoj varijanti imati će ugrađene solarne panele na krovu, za koje proizvođač tvrdi da će godišnje omogućiti prelaženje oko 1.300 km više u odnosu na konvencionalno vozilo.

Najavljeni Fisker Ocean SUV koristit će solarne panele po cijeloj površini krova. Proizvodnja kreće krajem iduće godine, a na tržištu bi se trebao pojaviti u prvom kvartalu 2022. godine. Najavljena cijena je oko 36.000 € u Sjedinjenim Američkim Državama (što je ispod cijene Teslinog Modela 3).

Neke tvrtke imaju i puno veće ambicije. Na CES-u je predstavljen i koncept Lightyear One, koji najavljuje 12 km na električni pogon za svaki sat solarnog punjenja. U teoriji, nakon kraja radnog dana (8 sati), mogli biste računati na 96 km za Vaš povratak. No, njegova očekivana cijena je oko 165.000 €. U slučaju da ovaj automobil i ne ugleda svjetlo dana, gotovo sigurno će sve više njih biti (djelomično) pogonjeno energijom sunca.

Vozila kao mobilne platforme za plaćanje

Sve do sada spomenute tehnologije su zanimljive i obećavajuće, međutim, postoji i nešto što je već sada “u pogonu”. Visa i SirusXM dogovorili su suradnju na području automatizacije svakodnevnih transakcija – hrana, gorivo, cestarine, parking. Sve iz udobnosti Vašeg vozila i korištenjem Vašeg infotainment sustava – tipkama ili glasom.

Da bi ovo funkcioniralo (za sada samo u SAD-u), dovoljno je imati 4G-LTE podatkovni promet i SiriusXM uslugu (što dobar dio Aamerikanaca već koristi). Kako bi se ovo počelo primjenjivati za sve veći broj korisnika (vozača), obje kompanije neumorno rade na povezivanju pružatelja usluga kako bi osigurali njihovu spremnost za ovakav način naplate. Iako neće ići preko noći, pogotovo izvan većih gradova, izgledno je da će ovo postati “next best thing” nakon bezkontaktnog plaćanja i bitcoin-ova.

Pametni zasloni za sunce

S obzirom na količinu predstavljenih inovacija na CES-u, ponekad se čini da morate biti dr.mr.sc. kako biste razumjeli određenu tehnologiju. Ne samo njezin način rada, nego i kako to utječe na Vas, odnosno da li ćete imati koristi od nje. Od jednostavnijih inovacija, Bosch je predstavio pametni zaslon za sunce (vizir, suncobran …), naziva Virtual Visor. Konačno se netko sjetio modernizirati zaštitu od sunca u vozilima, koncept koji je star gotovo kao i prvi automobil.

Rješenje je “jednostavno” – upotrijebiti transparenti LCD zaslon koji može djelomično zasjeniti određene dijelove na sebi – one dijelove koji će se naći između sunca i Vaših očiju, a za to je potrebna jednostavna kamera koja gleda prema vozaču i softver koji radi izračune kako bi se zatamnjivali pravilni segmenti ekrana.

Svi koji su ikad koristili zaslon za sunce (odnosno, protiv sunca), znaju da njegovim spuštanjem smanjujete svoje vidno polje, što u prometu može biti veliki rizik, jer nećete vidjeti npr. prometni znak ili druge sudionike u prometu na vrijeme. Iako je teško za očekivati da će se ovo rješenje pojaviti u vozilima u idućih nekoliko godina, s obzirom da iza razvoja stoji jedna od glavnih tvrtki u autoindustriji, nije nemoguće da će ovo za početak postati dio dodatne opreme po narudžbi, a kasnije i standardna oprema.

Zaključak

Razvoj tehnologije pokazuje da napretke možemo očekivati u različitim sferama života, a naravno da auto-moto industrija nije “pošteđena”, štoviše, među vodećim je industrijama po pitanju ulaganja u istraživanje i razvoj. Razloga ima više, a jedan je zasigurno sama količina vozila u prometu, dakle – sigurno tržište koje je svake godine sve veće. Drugi razlog je taj da se nekako sve “vrti” oko cestovnog prijevoza (kao doći na posao, kako otići na odmor i sl.). A s obzirom na brojne sate koje vozači (i putnici) provedu sjedeći u vozilima, proizvođači se trude povećati sigurnost i dodati nove funkcionalnosti koje će ih “zarobiti” u vozilima barem na koju minuti dulje.

Facebook komentari