“Dobar dan, da li smo dobili gospodina Horvata?”, “Jeste.”, “Naša tvrtka ima promociju i danas smo u Vašem kraju …” … zvuči Vam poznato?

Vrlo vjerojatno niste jedini koji ste dobili ovakav poziv, s u pravilu nepoznatog broja, kojim Vam nude različite proizvode i/ili usluge. Telefonska prodaja stara je poslovna praksa, koja unatoč digitalnim tehnologijama nije nestala s tržišta. Treba razumjeti da oni koji vas zovu samo rade svoj posao (i nerijetko su opterećeni kvotama koje moraju ispuniti u vidu brojeva koje su nazvali i prodaja koje su uspjeli ostvariti).

Kada se javite na takav poziv, ukoliko ne želite da Vam netko nešto nudi/proda putem telefona, najbolje je da ih smireno saslušate. Strukturu poziva možete prepoznati u roku od 3-4 sekunde nakon pozdrava. Uljudno ih prekinete, zahvalite i pozdravite. Postoje situacije kada su operateri s druge strane neuljudni, agresivni pa čak i bezobrazni, no na Vama je da se ne date isprovocirati i prekinete ih.

U novije vrijeme (uglavnom zbog GDPR-a), svaki takav poziv trebao bi započeti sa obavještavanjem da se poziv snima, za što Vi suglasnost (unaprijed) niste dali. U pravilu Vas dalje druga strana ne bi smjela više ništa pitati bez Vaše privole, a kamoli za osobne podatke, broj kreditne kartice i slično.

Problematične situacije nastaju kada se na takve pozive jave maloljetne osobe ili osobe starije životne dobi, koje su nerijetko i nesvjesne onoga što čine kad ostvare nekakvu kupovinu ili drugu financijsku obvezu (iako nigdje ništa nije potpisano). Raskid takvih transakcija vrlo često je nekoliko puta složeniji proces od same narudžbe. Skoro svaki dan netko u Hrvatskoj naruči nešto što mu gotovo sigurno ne treba (treći set noževa, peti madrac, devete dioptrijske naočale …), a razlozi mogu biti različiti. Od starijih osoba koje jedva dočekaju da se netko porazgovara s njima (pogotovo ukoliko boluju od neke bolesti koja utječe na njihovu sposobnost logičkog razmišljanja i poslovnog odlučivanja), mlađih osoba koje imaju potrebu nešto kupovati (pogotovo ako zbog bolesti ili drugih poteškoća ne mogu izlaziti iz svog stana ili kuće), do najmlađih kojima je to “zanimljivo”, a da ni sami ne znaju što zapravo rade.

Ne možete znati tko će Vas i kada nazvati kako biste svima takvima unaprijed poslali informaciju da ne želite da Vas nazivaju. Za razliku od newsletter-a i drugih oblika online oglašavanja prema pojedincima, za telefonske pozive nije toliko jasno definirano da li vas netko smije ili ne smije zvati, u koje doba (ili uopće) i što Vam može nuditi.

Vaš broj je dostupan svima

Vrlo jednostavno – čim imate broj, netko vas na njega može nazvati. Iako postoje opcije skrivenog broja (što znači da operater ne prikazuje Vaš broj u javnom telefonskom imeniku), kao i brojevi koji nisu registrirani (prepaid opcije), Vaš broj je i dalje svakome dostupan da ga slobodno unese prilikom pozivanja.

U “najgoroj” varijanti za pozivatelja, taman da i krene pozivati sve moguće brojeve od 1-99 (npr. 1234-001, 1234-002, 1234-003, 1234-004 …), prije ili poslije pogoditi će i Vaš broj. Hoće li znati koga je dobio ili ne je već neki drugi problem, no taj “nedostatak” ga ne sprečava da Vam nešto ponudi.

Rješenje postoji – Registar “NE ZOVI”

Registar “Ne zovi” javni je registar telefonskih brojeva onih potrošača koji ne žele da ih trgovci kontaktiraju u svrhu promidžbe ili prodaje, bez prethodno pribavljenog pristanka (tzv. privole). Svi potrošači (fizičke osobe) koji su ujedno i korisnici javne govorne usluge, što uključuje fiksni i mobilni telefon te SMS i MMS poruke, mogu zatražiti upis u ovaj registar. Upis ili ispis broja može tražiti samo potrošač koji je ugovorio uslugu na pojedinom telefonskom broju.

Nadležnost za ovaj registar ima Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti – HAKOM.

Upis u registar je besplatan te se ne plaća mjesečna naknada. Vlasnik broja treba ispravno ispuniti propisani obrazac zahtjeva i predati ga svome operatoru. Operator će provjeriti valjanost zahtjeva i temeljem njega, u roku od najviše 7 dana upisati broj u registar. NAPOMENA: vlasnik broja treba biti registriran pri telekom operateru (anonimne prepaid kartice otpadaju, morate ih registrirati da biste mogli upisati broj u registar).

Broj je povezan s korisnikom, a ukoliko vam je je telefonski broj već uvršten u registar on će u njemu ostati bez obzira prenesete li svoj broj drugom operatoru. Ispis iz registra može se jedino obaviti Vašim ponovnim podnošenjem zahtjeva (u ovom slučaju za ispis, ne za upis).

Što ako me netko zove ili pošalje SMS poruku i nakon upisa?

Registar “Ne zovi” je propisan Zakonom o zaštiti potrošača za čije kršenje je nadležna tržišna inspekcija pri Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta. Njima možete prijaviti trgovca koji ne poštuje Zakon.

Registar je reguliran Pravilnikom o Registru “Ne zovi” (NN, 47/16).

Situacija u kojima Vas je trgovac kontaktirao samo jednom, nakon upisa broja u registar, ne bi trebala biti okidač za automatsku prijavu trgovca nadležnoj tržišnoj inspekciji.

Moguće je da je došlo do nekog nesporazuma ili greške pa u ovakvim situacijama predlažemo da se trgovcu prvo jasno da do znanja da je telefonski broj na koji je nazvao upisan u registar te da tražite da vas uklone s bilo kojeg popisa kojeg koriste za pozivanje u svrhu promidžbe ili prodaje.

U slučaju da vas trgovac ponovo bude kontaktirao unatoč vašem upozorenju, uvijek ga možete prijaviti nadležnoj tržišnoj inspekciji pri Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta na e-mail adresu prijave@mingo.hr.

OK, sve jasno – kako se upisati u registar?

Prvi korak je Obrazac zahtjeva za upis (ispis) telefonskog broja u (iz) Registar “Ne zovi”. Radi se o PDF dokumentima koji možete preuzeti i ispuniti ručno ili elektronički. NAPOMENA: elektronički obrazac također treba biti vlastoručno potpisan. Obrazac možete potražiti i na web stranicama svojeg telekom operatera.

obrazac ne zovi
Primjer obrasca (molimo Vas da koristite poveznice iznad slike za preuzimanje izvornika)

Ukoliko želite svoj broj upisati u registar, u obrascu stavite X ispred opcija “Želim upisati broj u Registar” i “upisom telefonskog broja u Registar povlačim sve privole koje sam prethodno izričito dao …”. 

U slučaju da postoje trgovci za koje želite da vas kontaktiraju te ste im za to već dali dopuštenje, tada umjesto ispred izjave da povlačite sve privole, X stavite ispred izjave u kojoj želite zadržati sve privole.

Brojeve upisuje (ili ispisuje) pojedini operator na zahtjev potrošača (potpisnika ugovora s operatorom) u roku od 7 dana od zaprimanja zahtjeva. Nakon upisa, operater bi Vas trebao kontaktirati sa potvrdom da je vaš broj (ili više njih koji glase na Vas) upisan u registar. Ukoliko se npr. radi o kućanstvu sa tri člana obitelji, svaka osoba treba popuniti svoj obrazac, nemojte stavljati tri odvojena broja na isti zahtjev i na isto ime (osim ako sva tri i glase na istog vlasnika – onoga koji plaća račun). Najbolje rješenje je koristiti e-mail adresu za upis u registar, jer ćete u tom slučaju potvrdu dobiti putem e-mail poruke neposredno nakon odrađenog upisa. HAKOM ne upisuje ili ispisuje brojeve, samo je nadležan za postupanje operatora u slučajevima spornih zahtjeva za upis/ispis.

Ispunjeni obrazac trebate dostaviti svojem operateru:

– za A1: sluzba.za.korisnike@A1.hr

– za Hrvatski Telekom: registar.nezovi@t.ht.hr

– za Optima Telekom: info@optima-telekom.hr

– za H1 Telekom: info@h1telekom.hr

– za Iskon: prijava@iskon.hr

Za druge operatere ili ukoliko želite obrazac poslati putem pošte, najbolje je da te informacije potražite na njihovim web stranicama. Obrazac možete predati i u jednoj od poslovnica operatera kod kojeg je Vaš broj. Možete i kontaktirati njihovu službu za korisnike za više informacija. Ukoliko prođe više od 7 dana nakon slanja obrasca, a Vaš broj još nije upisan u registar, provjerite s operaterom gdje je zapelo. U slučaju da ne uspijete s njima riješiti problem, kontaktirajte HAKOM za pomoć.

Mogu li sam provjeriti upis broja u registar?

Naravno da možete, obrazac za provjeru unosa dostupan Vam je na web stranicama HAKOM-a.

hakom
Slika preuzeta sa hakom.hr

Prilikom provjere broja na prethodno navedenom obrascu, nemojte zaboraviti unijeti alfanumeričke znakove CAPTCHA provjere za automatizirane sustave (kako bi sustav znao da ste čovjek). Ukoliko je unesen broj upisan u registar te su za njega povučene sve privole (drugim riječima, više nitko od prodavača ne bi smio nazvati taj broj), rezultat bi trebao izgledao kao na slici ispod:

broj je u registru
Slika preuzeta sa hakom.hr

Zaključak

Iako nismo pravnici, pokušavamo ljudima dati korisne informacije koje im mogu olakšati svakodnevni život uz tehnologiju. Za više informacija oko pravnih posljedica za prekršitelje, obratite se pravnim službama za savjet.

Registar “Ne zovi” jednostavno je rješenje za ometanje, kojim efikasno rješavate problem neželjenih poziva, jer je obaveza pružatelja takvih pozivnih usluga provjeriti za svaki broj da li ga se smije zvati ili ne.

Nakon što ste upisali neki broj u registar, nemojte zaboraviti da ste to učinili, pa svakom prvom spornom pozivu to napomenite, dalje Vas više ne bi smjeli zvati – ukoliko se ne žele susresti sa procedurama tržišne inspekcije.

Nažalost, sustav ne funkcionira na način da biste vi početkom korištenja nekog broja automatski bili zaštićeni od ovakvih poziva, no procedura je dovoljno jednostavna da bi ju svatko mogao riješiti za sebe i svoj mir.

Facebook komentari

© 2022. leramis d.o.o. | Sva prava pridržana | Pravila korištenja | Izjava o privatnosti

“Kolačići” na ovoj web stranici koriste se za postavke prikaza (jezik), kako bi web stranica bila bolje prilagođena potrebama korisnika. Pored toga, moguće je da se koriste sustavi za praćenje korištenja web stranice (poput Google Analytics ili sličnih), koji također koriste “kolačiće”, kako bi se korisnika moglo pratiti na razini stranice. View more
Cookies settings
Prihvaćam
Odbijam
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
“Kolačić” je mala datoteka koja traži Vaše dopuštenje da bude smještena na Vaš tvrdi disk na računalu. Jednom kada ga prihvatite, ta datoteka se smješta na Vaš tvrdi disk te pomaže analizirati web promet ili Vas obavještava o posjetima određenim web stranicama. “Kolačići” omogućuju web aplikacijama da odgovaraju na Vaše individualne potrebe. Web aplikacija može prilagoditi svoje djelovanje Vašim potrebama i željama tako da prikuplja i pamti podatke o Vašim interesima i navikama. Mi koristimo tzv. “tracking cookie” kako bismo identificirali stranice koje koristite i posjećujete. To nam pomaže analizirati podatke o Vašim navikama koje koristimo kako bismo poboljšali našu web stranicu i kako bi je prilagodili potrebama korisnika. Mi koristimo ove podatke za statističke analize, a zatim se ti podaci uklanjaju iz sustava. “Kolačići” nam pomažu pružiti bolju web stranicu, omogućuju nam pratiti koje stranice su Vam korisne, a koje ne. “Kolačići” nam ni na koji način ne daju pristup Vašem računalu ili bilo kakve informacije o Vama, osim podataka koje ste odabrali podijeliti s nama. Možete prihvatiti ili odbiti “kolačiće” prilikom prvog posjeta ovoj web stranici. Većina web preglednika automatski prihvaća “kolačiće”, ali uobičajeno je da možete podesiti web preglednik da odbije “kolačiće” koje želite odbiti. To Vas može spriječiti da u najvećoj mogućoj mjeri iskoristite mogućnosti i funkcionalnosti web stranica.
Save settings