Red bi bio da posvetimo koji članak motorizirani dvokotačima, vozilima koja na neki način pružaju puno više slobode i užitka u vožnji nego što to mogu automobili (ako ništa drugo, iz razloga što se puno lakše prevrnu na bok 🙂 ).
Prije koji mjesec u Las Vegasu, SAD je održan tradicionalni ces.tech (prije poznat kao CES – Consumer Electronics Show). Na njemu standardno sudjeluju svi veliki igrači u svijetu elektronike i općenito tehnologije, no za potrebe ovog članka, pozabaviti ćemo se određenim premijerama i novinama koji se tiču motocikala, a koje su bile više nego zanimljive i pokazuju smjer u kojemu ta industrija ide.
BMW-ov samovozeći adventure motocikl
Vrlo vjerojatno Vam je prvo pitanje: “Zašto?”. BMW sa ovim motociklom želi pokazati tehnološki doseg u razumijevanju mehanike vožnje (skretanja, držanja pravca, ubrzavanja, kočenja) – bez vozača koji to radi. Razlog tome je razvoj sustava pomoću u vožnji koji mogu prepoznati sve ono što vozač radi krivo i ispraviti da motocikl ne padne, ne prokliže ili da se npr. zaustavi ranije nego što bi se zaustavio po procjeni vozača.
Za razliku od automobila koji ima mogućnost samostalnog upravljanja cestom, na motociklu to baš ne bi prošlo, jer se ne možete samo udobno smijesiti u sjedalo i pustiti računalu da radi svoj dio posla, nego biste morali aktivno sjediti u sjedalu motocikla (pogotovo u zavojima, prebacujući težište s jedne strane na drugu i sl.). Pored toga, zbog sigurnosti ne smijete puštati ručice volana iz ruku. A u tom slučaju nekakav sustav automatizirane vožnje doista nema smisla. U ovome se vidi cilj (trenutne) tehnologije da ona može preuzeti upravljanje motociklom u kritičnim situacijama, ali ne i da to bude nešto što će Vam omogućiti bezbrižne kilometre na način da samo legnete na motor i uživate da Vas on sam vozi.
Ducati C-V2X (ConVex)
Ovo je vrlo složen sustav komuniciranja među vozilima, koja “osjećaju” jedno drugo i time se stvara mreža sudionika u prometu, na način da vozila na neki način postaju svjesna prisutnosti drugih vozila oko sebe (u slučaju da vozači vozila to nisu).
Pojednostavljeno, automatizirani sustav i bežična komunikacija uzimaju u obzir obrasce ponašanja u prometu, prometna pravila te sve nepravilnosti (ne držanje dovoljnog razmaka, nepropisno ili nesigurno prestrojavanje, ne davanje prednosti na raskrižju i sl.) mogu prepoznati na vrijeme i sve sudionike upozoriti (možda čak i zaustaviti) kako bi se izbjegla prometna nesreća. Ovo je vrlo česti slučaj kada neki od vozača automobila ne vidi na vrijeme (ili uopće) motocikl u mrtvom kutu ili nadolazeći motocikl iz glavnog/sporednog prometnog pravca. Tehnologija se ne odnosi samo na motocikle i automobile, primjenjiva bi bila i na bicikle, kamione, autobuse … možda čak i na pješake (ukoliko bi imali npr. pametni sat koji bi također bio uključen u cijeli prometni”proces”).
Tehnologija tu može uskočiti kako bi se vozila međusobno “dogovorila”, a što može uključivati i trenutno stanje na semaforima, prometna pravila na raskrižju bez semafora i slično.
Harley-Davidson LiveWire
Ovaj poznati proizvođač “ozbiljnih” motocikala krenuo je u električni svijet i predstavio svoj motocikl koji koristi elektromotor. Performanse na papiru uopće nisu loše, veliki okretni moment, snaga dostupna odmah, ubrzanje od 0-100 km/h u nešto više od 3 sekunde, dvije mogućnosti punjenja – sa kućnom utičnicom ili na specijaliziranim javnim punionicama.
Ono što nije tako sjajno je relativno mali doseg (u teoriji oko 220 km, ali poznavatelji tehnologije tvrde da će to biti bliže 150 km, što će otežati dulja putovanja). Pored toga, najveći problem mogla bi biti – cijena: “samo” 30.000 USD. Usporedbe radi, za tu cijenu možete nabaviti čak tri Rimčeva Greyp bicikla (naravno, nemaju istu maksimalnu brzinu, ali imaju isti doseg).
Električni motocikl NOVUS
Gdje je granica kada električni bicikl postane motocikl, ili kada električni motocikl postane bicikl? Performanse jednih i drugih su se veoma približile, ali postoji jedan “detalj” koji otkriva razliku – pedale. Na električnom biciklu imate alternativu u slučaju da Vam se baterija isprazni, dok ju na električnom motociklu nemate.
Tvrtka Novus proizvela je jedan od najsnažnijih električnih motocikala u ovome trenutku. Okretni moment od 200 Nm. Usporedbe radi, Yamaha YZF-R1 model 2019 ima okretni moment od “samo” 112 Nm. Uzimajući u obzir da je težina ovog motocikla jedva 39 kg (većina okvira je od karbona), to je raketa na kotačima. Srećom, maksimalna brzina je nešto ispod 100 km/h. Li-ion baterija dovoljna je za 100 km. Cijena je još zanimljivija od prethodnog električnog motocikla – 39.500 USD. Bez poreza.
Ovo je definitivno luksuzni proizvod, ali koji pokazuje trenutne tehnološke dosege. Vrlo vjerojatno će u bliskoj budućnost daljnjim razvojem tehnologije takvi motocikli moći postizati i puno veće brzine, te omogućavati veći doseg sa jednim punjenjem baterije, stoga ovo područje industrije valja pozorno pratiti u idućim godinama.
Jarvish X-AR “pametna” kaciga
Kažu da kaciga glavu čuva. No, neke tvrtke su zaključile da to nij dovoljno dobro i da se kaciga može iskoristiti za puno više funkcionalnosti. Jedan takav pokušaj je kaciga Jarvis X-AR, čiji je cilj vozaču ponuditi prikaz podataka ispred oka (nešto poput Google Glass-a, tko se sjeća tog proizvoda). Ideja je zapravo vrlo jednostavna – na automobilima prikaz na vjetrobranskom staklu ili pomoćnoj podlozi kao HUD (eng. head-up display) funkcionira dosta dobro, a različita istraživanja na poručju prometne sigurnosti su pokazala kako vozači više pažnje posvećuju prometu a ne instrumentima na instrumentalnoj ploči kada imaju takav sustav u svom automobilu.
S obzirom da je motocikl specifično prijevozno sredstvo koje nema baš takvu ergonomiju za vozača kao što je imaju automobili – instrumenti nisu toliko blizu očima, nerijetko su zasjenjeni ili osvijetljeni sunčevom svjetlosti što ih čini teško čitljivima, gotovo do razine neupotrebljivosti – ovakav prikaz stavlja bitne podatke ispred očiju vozača, neovisno o položaju glave.
Pored navedenog, kaciga ima ugrađena stražnju kameru koja vozaču može prikazati što se nalazi iza njega (slično digitalnom retrovizoru) te je i “pametna” zahvaljujući sustavu Amazon Alexa. Cijena je od 500 USD do 1000 USD, ovisno o funkcionalnostima, no za sada konkretnije podatke nismo uspjeli pronaći, osim što dobro upućeni u sigurnost motociklista ozbiljno sumnjanju u njezinu osnovnu funkciju – zaštitu glave vozača – s obzirom da se nigdje ne mogu pronaći podaci crash testova i koliko dobro ona čuva glavu.
LiveMap kaciga
Druga zanimljiva kaciga je nešto skuplja igračka od prethodno spomenute. Njezina”tajna” krije se u proširenoj stvarnosti (eng. augmented reality), odnosno sposobnosti projiciranja virtualne karte ispred vozača. Osnovni podaci su vidljivi na viziru, ali prema trenutnoj lokaciji i cesti na kojoj se vozač vozi, prikazivala bi se i putanja koja bi olakšala kretanje po prometnicama. Do sada su motociklisti morali koristiti navigacijske uređaje koje su ugrađivali na vizir, ispod instrumenata, pa čak i na rezervoar, što je otežavalo praćenje prometa i navigaciju.
Treba navesti kako i neki “ozbiljniji” igrači također rade na vrlo slinim kacigama, a među njima su BMW i Skully. LiveMap kaciga imati će cijenu koja je bliže nekom rabljenom motociklu ili novijem skuteru (1999 USD), ali nudi stražnju kameru, povezivost sa mobitelom i mogućnost obavljanja telefonskih poziva, glasovno upravljanje te tehnologiju za čisti prikaz vizira (bez magljenja i bez negativnih vanjskih utjecaja – ovo je još nepoznato na koji način budu riješili problem koji je do sada bio nerješiv – kacige nisu imale brisače ili nešto slično). Da li se radi o nekom nano premazu ili nečemu sličnom, ne preostaje nam drugo nego čekati da vidimo što će izaći na tržište.
Facebook komentari