Uredbom 2019/631 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. travnja 2019., o utvrđivanju standardnih vrijednosti emisija CO2 za nove osobne automobile i za nova laka gospodarska vozila te o stavljanju izvan snage uredbi (EZ) br. 443/2009 i (EU) br. 510/2011 mijenja se dosta toga. Nova pravila u primjeni su sa prvim danom 2020. godine, a prema sadašnjem stanju, automobilska industrija još nije uspjela zadovoljiti nove kriterije, a vremena je sve manje.
Prema pisanju portala bloomberg.com, automobilskoj industriji koja svoja vozila isporučuje na tržište Europske Unije, prijete kazne u milijardama eura. Radi se o sljedećem – sa 1. siječnjem 2020. godine tek 5% prodanih vozila smije imati emisiju CO2 veću od 95 grama po prijeđenom kilometru. Već iduće godine, ni jedno novo vozilo neće smjeti prijeći tu brojku. Predviđene kazne nisu male – 95 eura za svaki dodatni gram po svakom vozilu koje premašuje granicu od 95 g CO2/km.
Što te brojke zapravo znače?
Ovo će očito potaknuti proizvođače vozila da ubrzaju prelak na električni pogon, bilo kroz više hibridnih vozila nego što su planirali proizvesti ili kroz potpuno električna vozila. No ovo je samo dodatni problem, s obzirom da prodaja vozila diljem svijeta ionako opada, a na velikim tržištima se vode velike borbe i nadmudrivanja (ekonomski odnosi SAD-a i Kine, a EU nije neokrznuta). Specifično za automobilsku industriju, kupci se ne žele odreći vozila sa velikom snagom (npr. Mercedes-Benz GL AMG GL 63), takva vozila nekoliko puta premašuju ciljanu razinu emisija CO2.
O točnim ciljevima i očekivanjima Europske komisije možete pročitati ovdje ili ovdje. Tekst Uredbe dostupan Vam je ovdje (na hrvatskom jeziku).
Trenutna situacija ne otkriva preveliku paniku kod proizvođača automobila. Za sad. U PSA grupi su uvjereni kako će sa prvim danom primjene nove Uredbe njihova vozila biti usklađena te da neće doći do plaćanja kazni. Očekuju da više od polovice vozila u ponudi postane elektrificirana (hibridi ili potpuno električni) do kraja 2020. godine, a u idućih 4 godine i cjelovita ponuda vozila. Treba uzeti u obzir podatak da je 2018. godine prodaja električnih i hibridnih vozila bila tek 1% prodanih vozila PSA grupe.
Zanimljivost: automobil koji ispušta najviše ugljika dioksida na tržištu Europske Unije je Bugatti Veyron Grand Sport – čak 596 g CO2/km.
Cijela dilema oko CO2 nije tu gotova – pored činjenice da automobili sa niskom emisijama nisu previše popularni, oni su u manje profitabilni u odnosu na “normalne” automobile koje proizvođači imaju u svojoj ponudi. Na primjeru Volkswagena, prošlogodišnji podaci pokazuju da je manje od 1% ukupne prodaje otišlo na hibridna i potpuno električna vozila, dok je kod BMW-a situacija nešto bolja, no tek 6% od ukupno prodanih vozila. Jedna od analiza UBS-a pokazala je kako Tesla Model 3 nije toliko profitabilna kako se često pogrešno misli (BMW 330i je dvostruko bolji, a ima konvencionalan benzinski motor).
Koje su moguće posljedice za tržište?
Nova ograničenja dogovorena su još 2014. godine, nakon godina natezanja oko “prave” količine CO2, no ono što nitko tada nije mogao predvidjeti je da će moderni trend biti SUV vozila koja nisu baš poznata po svojoj ekonomičnosti, a nije baš pomogao ni Volskwagenov tzv. “dieselgate“.
Nova pravila mogu značiti da će se neki proizvođači automobila jednostavno povući sa tržišta EU. Treba podsjetiti da je to već učinio General Motors (GM) kada su 2017. godine prodali Opel grupaciji PSA. Tvrtke koje nemaju potpuno električna vozila već sada u svojoj ponudi, poput Forda i Mazde, nalaze se pred velikim izazovom. Honda također nema potpuni električno vozilo u svojoj ponudi, ali najavili su da će jedno biti na tržištu do kraja godine.
Što to znači za kupca?
Automobilska industrija zna što joj je činiti. Kupci – ne baš. Ukoliko ste planirali nabavu vozila iduće godine (ili u idućim godinama), mogli biste u trenutku kupovine otkriti da Vašeg željenog vozila više nema u ponudi.
Radi se o tome da velika većina automobila koji imaju solidnu opremu, dimenzije i kvalitetu izrade jednostavno nemaju adekvatne motore u ponudi (one koji ispuštaju do 95 g CO2/km). Nekakav upotrebljivi popis vozila koja biste trebali razmatrati pri idućoj kupovini je ovdje. Primijetiti ćete da se uglavnom radi o manjim vozilima (npr. Renault Zoe, BMW i3), gospodarskim vozilima (npt. Nissan e-NV200, Renault Kangoo) ili luksuznim vozilima odnosno vozilima visoke klase (Mercedes E-klasa, Tesla Model S, Audi e-Tron quattro). Srednje i više srednje klase vozila jednostavno – nema.
Ukoliko ste željeli nabaviti Renault Talisman 1.8 TCe, možete ga prekrižiti – on ispušta 164 g CO2/km. Naravno, nije nemoguće da će on biti u ponudi, ali prema novim pravilima, ukoliko bude jedan takav prodan, Renault kao proizvođač bi trebao platiti kaznu EU u iznosu od 69 x 50 € = 3.450 €. Po jednom takvom vozilu. Trenutna cijena novoga je oko 44.000 €, što bi značilo da penali po jednom takvom autu iznose oko 8% vrijednosti vozila.
Citroën C4 II 1.2 PureTech, sa 130 KS, start&stop sustavom i automatskim mjenjačem ispušta oko 115 g CO2/km. Citroën kao proizvođač bi trebao platiti kaznu EU u iznosu od 20 x 50 € = 1.000 €. Po jednom takvom vozilu. Cijena novoga je oko 20.000 €, što bi značilo da penali po jednom takvom autu iznose oko 5% vrijednosti vozila (5% vrijednosti vozila je nekada bio iznos prijenosa vlasništva vozila koji se plaćao prilikom prodaje vozila, ukoliko je prodavatelj fizička osoba).
Zaključak?
Svima nama koji živimo unutar EU iduće godine će biti veoma zanimljive što se tiče cestovnog prijevoza. U nekoliko godina se pokušava riješiti ono što se gomilalo desecima godina (reklo bi se – voda je došla do grla), a krajnji kupci će biti veoma ograničeni u tome što će moći nabaviti (omjer plaćenog i dobivenog bude vrlo narušen).
Električni automobili sigurno su budućnost (kakva, to ćemo tek vidjeti), no sadašnji problemi sa nedovoljnim brojem brzih punionica, baterijama koje ne daju ni upola autonomije kao prosječni spremnik benzina ili dizela, sporo trajanje punjenja (prosječni puni rezervoar se na benzinskoj natoči u roku od 5 minuta, uključujući plaćanje) utječu na spori prelazak na novu generaciju vozila.
Ono što možemo preporučiti svima koji na tržištu traže novo vozilo je da redovito prate što pojedini proizvođači spremaju do kraja godine i početkom iduće godine – noviteta na struju će sigurno biti sve više, a cijene vozila će se sigurno mijenjati. Samo je pitanje u kojem smjeru. Paradoks prethodnih izračuna kazni koje bi auto industrija trebala plaćati prema EU za svako prodano vozilo koje zagađuje više nego što je propisano očitovati će se u novim cijenama vozila: kako bi “neželjeno” vozilo bilo prodano, cijena bi trebala ići dolje, no s obzirom na kaznu koji će proizvođač platiti u tom slučaju, vrlo moguće je da će cijene ostati iste ili tek ići gore (odnosno, procjenjujemo da bi se trošak kazni mogao prebaciti na leđa kupaca). Ukoliko želite vozilo koje zagađuje, to ćete i platiti (a i do sada ste to plaćali prilikom registracije, ali sada možda i dvostruko).
Facebook komentari