U Hrvatskoj je zimska oprema obvezna na zimskim dionicama javnih cesta od 15.10. tekuće godine do 15.04. iduće godine. Obvezna uporaba zimske opreme odnosi se na sve vrste motornih vozila bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, izuzev vozila oružanih snaga Republike Hrvatske.
Moramo priznati da nam je nevjerojatno koliko ljudi ne razlikuje zimsku opremu od zimskih guma, ali potruditi ćemo se da i to jasno razlučimo: zimska oprema je kategorija koja uključuje ljetne gume sa minimalnom dubinom šare od 4 mm, te lancima za snijeg u pripremi (najčešće u prtljažniku) ili sve 4 zimske (M+S) gume na vozilu. Navedeno se odnosi na kategorije vozila M i N (koje nemaju veze sa kategorijama A, B, C i dr. koje se odnose na stečeno pravo za upravljanje tom kategorijom motornih vozila), čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 tona, a to su kategorije navedene u Pravilniku o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama (NN 85/2016), u kojemu je definirano slijedeće: kategorija M – osobni automobili i autobusi te kategorija N – teretni automobili.
Podsjećamo, prethodno navedena definicija kategorija te definicija “… čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 tona”. Drugim riječima, velika većina osobnih vozila koje prometuju našim cestama. Dakle, možete se u zimskom periodu komotno voziti na adekvatnim gumama, samo trebate imati lance u vozilu (realno, samo da Vas policija ne može kazniti jer ne poštujete zakon – za sve Vas koji imate ljetne gume, a idete u poznati snježni kraj, npr. Gorski kotar ili Lika, vrlo vjerojatno ćete prvenstveno radi sebe imati te lance u vozilu).
No, koliko su ljetne gume dobre u zimskom razdoblju? Vjerujemo da slika govori više od tisuću riječi, te Vam pokazujemo slijedeći video, u kojem se tako lijepo vidi očita razlika između ljetnih i zimskih guma. Za Vas koji ste nestrpljivi ili ne stinete gledati cijeli filmić (koji je nešto ispod 10 minuta) – na identičnom vozilu, opremljenom ABS/ESP/ASR tehnologijom, uz pogon na sva 4 kotača (BMW xDrive tehnologija), samo dvije zimske gume odnose pobjedu na testovima u svim kategorijama u odnosu na 4 ljetne gume. A sve korištene gume su u vrhu ponude. Priča da je neisplativo kupiti zimske gume je relativna, trošak može biti samo neznatno veći, s time da većina troška u slučaju dva kompleta guma bude vulkanizacija (zamjena guma sa postojećih naplataka), nabavka drugog kompleta naplataka ili jednostavno čuvanje drugog kompleta kod nekog vulkanizera (“hotel za gume”), ukoliko u garaži/domu nemate mjesta za njih.
Brzinska provjera cijena
Za početak smo odabrali prosječnu dimenziju guma 205/55 R16 i prema njoj tražili dvije gume istog proizvođača i istog cjenovnog razreda kako bismo provjerili da li su “iste” ljetne i zimske gume iste cijene ili različite cijene. Kao primjer smo odabrali Continental, inače u vrhu ponude na tržištu guma (ili pneumatika, kako kome draže). Njihova ljetna guma PremiumContact6 91V je u navedenoj dimenziji 650 kn za jednu gumu. Zimski ekvivalent bio bi WinterContact TS 860 91T čija je cijena 690 kn za jednu gumu. To je 160 kn skuplje za jako dobre zimske gume. Uz pretpostavku da se podjednako vozite ljeti (na ljetnim gumama) i zimi (na zimskim gumama), trošenje oba kompleta guma je podjednako. Ovisno o prosječnoj godišnjoj kilometraži ili stilu vožnje, mogu Vam trajati u prosjeku 3-4 godine.
Da li ćete sa ljetnim gumama napraviti 15.000 km godišnje, ili sa oba kompleta po 7.500 km godišnje, trebalo bi doći na isto (dok se vozite na jednom kompletu guma, druge odmaraju). U teoriji, to Vam dođe kao da imate dva kompleta ljetnih guma, pa se malo vozite na jednom kompletu, a malo na drugom. Uz jednu “malu”, a veliku razliku – zimske gume zimi su neusporedivo bolje i sigurnije u odnosu na ljetne gume. To se ne mora uvijek pokazati u vožnji pri velikim brzinama, dubokom snijegu ili ekstremnim uvjetima. Dovoljno je da Vam ljetna guma prokliže na zaleđenom parkiralištu te udarite u vozilo parkirano pored Vas. Sa dobrim zimskim gumama je ta mogućnost smanjena na minimum. Pored toga, vrlo česta sintagma koja se koristi u automobilskoj industriji glasi “I loša zimska guma je po zimi bolja od ljetne”.
Zimske gume – preporuka za korištenje
Postoje različiti načini kao vozači koriste zimske gume na svojem vozilu (oni koji ih imaju), mi ćemo se pozabaviti sa dvije najčešće situacije.
Neki imaju jedan, osnovni komplet naplataka (čelični ili aluminijski, trenutno manje bitno), koji koriste kako se sezone mijenjaju. To podrazumijeva odlazak do vulkanizera i skidanje trenutnih i montiranje/balansiranje drugih guma. Trošak po kotaču može biti oko 60 kn. Ukoliko ste član HAK-a, imate pravo na besplatnu zamjenu guma (a najjeftiniji paket Start Vam je godišnje 220 kn). Prednost ove situacije je da svakih pola godine (ili, svake iduće sezone) imate provjerene kotače (balansiranje), jer ste vrlo vjerojatno naletjeli na rubnik, neko veće oštećenje na cesti i sl. koje Vam je deformiralo naplatak, što znači da guma ne prijanja na cestu kako bi trebala (ili trese i sl.).
Pored toga, vulkanizer će Vam točno reći stanje Vaših “starih” guma i drugih koje stavljate na naplatke i upozoriti na potrebnu zamjenu jednog ili oba kompleta guma. Nedostatak je u gubitku vremena (pogotovo dok krene sezona zamjena, kod većih vulkanizera se nerijetko čeka 1-2 sata) i sami odlazak do vulkanizera (mali broj ljudi ima vulkanizera u susjednoj ulici).
Neki imaju dva kompleta naplataka, ljetne gume na jednima (najčešće originalni aluminijski), a zimske na drugima (najčešće zamjenski čelični). Prednost ove situacije je da zamjenu kotača možete obaviti sami (uz pomoć dizalice), bez potrebe za odlaskom vulkanizeru. Ukoliko odlazite do vulkanizera, trošak zamjene je manji, jer ne uključuje montažu i balansiranje, nego samo zamjenu kotača sa drugim kotačima. Nedostatak ove situacije je da ne možete znati u kakvom stanju Vam je drugi komplet kotača (namjerno nismo napisali guma). Možda se u međuvremenu kotač deformirao (naplatak ili guma), što ćete primijeniti kada kotače montirate na Vaše vozilo i napravite probnu vožnju. Trešnja vozila može biti na različitim brzinama, najčešće na brzinama 50-60 km/h ili na brzinama 120-130 km/h. To za Vas znači da ćete ipak morati posjetiti vulkanizera (i čekati u redu radi najmanje jednog kotača), kako bi se guma demontirala sa naplatka, provjerila, provjerio i naplatak, ponovno montiralo gumu i balansiralo kotač.
Vrlo često ljudi imaju zimske gume samo za pogonske kotače. Već i to je veliki napredak u sigurnosti na cestama u zimskom periodu u odnosu na sve četiri ljetne gume, ali naravno, zbog različitih šara i svojstava, preporuka je da sve četiri gume budu identične (isti proizvođač, isti model, pa i to da su sve četiri zimske u promatranom slučaju).
Malo materijala za razmišljanje
Dodirna površina jedne gume je otprilike veličine odrasle ljudske šake. Veličina odraslog ljudskog stopala je otprilike za trećinu veća od odrasle ljudske šake. Prosječni auto dug je 4500 cm i težak 1500 kg. Prosječni čovjek visok je 175 cm i težak 75 kg. Odabrane vrijednosti nisu nužno reprezentativne – pojednostavili smo izračun radi dobivanja zanimljivih omjera. Čovjek hoda u ljetnoj obući po snijegu i ledu, padne i slomi lakat. Ukupna dodirna površina njegove obuće bila je otprilike tri ljudske šake. Automobil koji “hoda” po snijegu na ljetnim gumama prokliže i razbije odbojnik. Ukupna dodirna površina njegovih guma bila je četiri ljudske šake.
3 šake : 75 kilograma = 4 “šake” : x kilograma
x = 100 kilograma
U prethodnoj proporciji, ispada da bi 4 “šake” trebale podnijeti teret od 100 kilograma, a naš automobil ima 15 puta toliko (podsjećamo, težina je bila 1500 kilograma).
Ako bismo išli korak dalje prema financijama, jedan par udobne i kvalitetne zimske obuće košta oko 700 kn. Otprilike isto košta i jedna kvalitetna zimska guma iz prethodnog dijela.
75 kg : 700 kn = 1.500 kg : x kn
x = 14.000 kn
U prethodnoj proporciji, gledano prema težini te automobil u odnosu na čovjeka, komplet zimskih guma mogao bi koštati 14.000 kn. Naravno, nerealno i pretjerano, ali ako se vratimo na težinu koja treba dodirivati podlogu te koja na kraju i ostvaruje trenje, omogućuje zaustavljanje, upravljivost i sve ostalo što se sa automobilom na nekoj podlozi događa, komplet zimskih guma od (zaokruženo) 2.800 kn i nije tako skup.
Ostavljamo svakome za pravo da sam procjeni koliko mu se to financijski isplati, odnosno, da li ušteda na zimskim gumama i rizik vožnje na ljetnim gumama u zimskim uvjetima (a pogotovo na snijegu) donosi neko zadovoljstvo, ali ako uzmete u obzir da Vam kasko osiguranje (ukoliko ga imate) neće pokriti štetu na vozilu koje nije imalo adekvatnu zimsku opremu ukoliko dođe do nekog nesretnog događaja (a plaćate ga nemali iznos), ili da će Vam (ukoliko ste krivi za nezgodu) bonus na obveznu policu automobilske odgovornosti biti smanjen za najmanje 25-30% (ukoliko ne plaćate zaštitu bonusa) i to povećanje ćete otplaćivati idućih 5-8 godina, a mogli ste to izbjeći sa pravim gumama – mi smatramo da je zaključak dovoljno jasan: zimska guma zimi, ljetna guma ljeti.
Facebook komentari